Så länge det funnits företag har det även funnits ett behov av att synas. Ett företag som gör sig synligt når per automatik ut till fler personer och det innebär även en större chans att man når ut till fler potentiella kunder.
Olika typer av marknadsföring
Det finns otroligt många sätt att marknadsföra sig själv eller sitt företag på. Några klassiska om än mer gammaldags exempel är när man sett flygplan flyga förbi med banderoller som marknadsför ett företag, och även personer som går “klädda” med en restaurangmeny och dess erbjudanden som två tavlor runt kroppen. Det sistnämnda kan man faktiskt se än idag på vissa ställen, och det är ju faktiskt så att i stort sett all marknadsföring är bra marknadsföring.
Nu för tiden sker stora delar av marknadsföringen digitalt och online på internet. Om man scrollar i sitt Facebookflöde eller Instagramflöde så stöter man med säkerhet på en hel del reklam. Givetvis utgör reklamen på tv och radio även en stor del av marknadsföringen.
Viktigt att tänka på vid marknadsföring i sociala medier
Många har sett Dolly Partons inlägg om hur profilbilder ser ut på olika sociala medier. Det ligger definitivt något i det då det säkerligen är svårt att se en profilbild på LinkedIn med någon som sveper i sig en öl eller har bar överkropp. Detta ska man även tänka på när man marknadsför på olika sociala medier. Man bör därför inte använda samma marknadsföringsinlägg på alla sociala medier, istället bör man anpassa dem efter vilken publik det ska rikta sig till. Man bör även se till att rikta marknadsföringen enligt åldersgrupp, intresse och plats. På så sätt kan man göra sin marknadsföring mer effektiv. Om man gör mycket marknadsföring på internet så gäller det även att se till att man har koll på all internetsäkerhet. Som företagare kan det därför vara bra att införskaffa Microsoft 365 då det gör att du får fler produkter i tjänster och licenser. Dessutom får du fler säkerhetslösningar än med office365.
Andra välkända sätt att marknadsföra sig
Det finns som sagt väldigt många sätt att marknadsföra sig. Ett bra sätt är olika typer av profilprodukter. Det kan handla om allt från tygpåsar och paraplyn till golfbollar och badringar. Detta är exempel på produkter som ofta används i offentligheten och som skapar ett medvetande och en kännedom om företaget. Det är dessutom ett relativt billigt sätt att marknadsföra sig på. För att förstärka denna marknadsföring ytterligare, kan man exempelvis sponsra priser i olika tävlingar och på så sätt får man synas dels på själva tävlingen och dels när produkterna sedan syns på olika ställen och i olika sammanhang. Det blir helt enkelt två flugor i en smäll. Se till att du marknadsför dig rätt och vänder dig till rätt målgrupp.