Marknadsföringens historia

Reklam som vi känner till det i dag uppstod först i Sverige under 1800-talet. Då började nämligen tryckta annonser dyka upp i tidningar. Vidare utvecklades marknadsföringen starkt i början av 1900-talet.

1800-talet: ökad produktion och konsumtion lägger grunden för reklam

Under 1800-talet förändras möjligheterna för produktion. I och med industrialisering och fabrikernas utveckling ökar produktionen av varor. Samtidigt köper svenskar mer och olika varor. Produktions- och konsumtionsmönster förändras.

När produktionsleden och handeln förändras uppstår ett nytt behov av en ny typ av marknadsföring. Under 1800-talet förändras även pressen i Sverige och fler dagstidningar publiceras. Exempelvis Dagens Nyheter , som förkortas DN, grundades 1864 som Sveriges första rikstäckande morgontidning. I och med detta möjliggörs att reklam sprids via dagstidningar i form av annonser. Nu börjar massmarknadsföring att användas genom att annonser publiceras i rikstäckande dagstidningar. Plötsligt kan ett företag i Stockholm annonsera även i Skåne.

<h2>1900-talet: handelns ekonomiska problem utvecklar och professionaliserar marknadsföring

Under 1900-talet fick skyltfönster betydelse. Handeln insåg att skyltfönster som reklam hjälpte till att locka kunder in till affären. I skyltfönsterna visades varor och produkter upp för förbipasserande kunder. Nu uppstod även begreppet “fönstershoppa”.

Den ekonomiska depressionen i världen under 1920-talet och 1930-talet förändrade marknadsföringens roll i handeln. En allt mer pressad handel gjorde allt för att förbättra sin reklam och marknadsföring för att sälja mer varor. Under denna period professionaliserades marknadsföring.

Under 1930-talet utvecklades nya arbetsroller inom marknadsföring. Nu uppkom arbetsroller inom produktutveckling, marknadsanalys, reklam och försäljning.

Sammanfattningsvis innebar den tryckta reklamen i form av annonser i rikstäckande dagstidningar att grunderna för marknadsföring lades. Själva begreppet marknadsföring uppkom dock efter att handeln mött ekonomiska svårigheter och behövde professionalisera arbetet med marknadsföring.