Sökmarknadsföring

Search Enginge Marketing (förkortat som SEM), eller sökmarknadsföring som det heter på svenska, är en viktig del i digital marknadsföring. Kanske inte lika känt som sökmotoroptimering, men minst lika viktig. Här förklaras kort varför.

Vad är sökmarknadsföring?

Sökmarknadsföring handlar om marknadsföring med hjälp av textannonser på olika sökmotorer. Vanligast i dag är Google AdWords.

Medan sökmotoroptimering handlar om att långsiktigt göra sitt digitala innehåll konkurrenskraftig i en sökmotors organiska sökresultat, fokuserar sökmarknadsföring på korta insatser i form av köpta annonser. En webbannons kan vara i form av text, rörliga annonser, bildannonser eller filmannonser.

Google AdWords

Google AdWords har för många nästan blivit synonymt med sökmarknadsföring. Men vad är då Google AdWords? Det är en av Googles digitala plattformar där du kan skapa olika sorters webbannonser som publiceras på Googles sökmotor.

Viktigt här är att du har koll på vilka sökord som gärna ska vara med i din annons. Har du redan jobbat med SEO har du säkert redan koll på detta och kan anpassa din annons i enlighet till tidigare gjorda analyser.

Sökmarknadsföring är som sagt korta insatser och används därför helst i kombination med långsiktigt SEO-arbete för bäst resultat.