Gratis marknadsföring – Tips

Det är bara genom att marknadsföra dig själv och ditt företag som du också kan få fler kunder och växa. För små företag kändes det kanske förödande när sociala medier valde att ta bort den gratis-annonsering som fanns, för att ersätta denna med annonser mot en avgift. Sociala medier har trots allt varit ett av de bästa sätten att nå ut till människor och skapa nya samarbeten eller få nya kunder.

Ett väletablerat och stort företag har oftast en ordentlig budget för sin marknadsföring, men är du ett mindre företag med max 10 anställda kan det känns jobbigt att lägga för mycket pengar på marknadsföring. Dock är det viktigt att du ändå ser till att folk får nys om ditt företag eller din verksamhet och det finns faktiskt kostnadsfria (eller nästan kostnadsfria) sätt att gå tillväga. Kom ihåg att du också kan använda dig av företag som erbjuder sökordsanalys. Hos https://www.wincher.com/se kan du testa metoden helt kostnadsfritt i 14 dagar för att på så vis se vad din målgrupp är mest intresserad av.

Billiga sätt att marknadsföra sig

Sociala media – Sociala medier är visserligen inte kostnadsfria att annonsera på, men det betyder inte att du inte kan sprida ordet. Gå med i grupper där du kan marknadsföra ditt företag genom att t.ex. lämna en kommentar på ett inlägg eller erbjuda dina tjänster.

Samla in e-post – Genom att samla in mejladresser till potentiella kunder kan du se till att få ut nyhetsbrev på en återkommande basis. Låt kunderna registrera sin mejl på din hemsida, i utbyte mot något som de kan ha användning för. Är du en byggfirma kan du t.ex. erbjuda en gratis PDF med bra tips inför renoveringen och vips(!) har du en mejllista att använda dig av.

Visitkort – Visitkort kostar förvisso en del att trycka, men det är ett utmärkt sätt att marknadsföra sig själv utan överdrivna utgifter. Ha för vana att alltid dela ut ditt visitkort när du stöter på en person som kan vara i behov av dina tjänster. Kanske är det någon på stan, svärmor eller kusinens granne som blir din nästa kund?