Jobbet som marknadschef

Vill du jobba med marknadsföring och ha huvudansvaret för ett företags interna och externa kommunikation? Då kan jobbet som marknadschef vara något som passar dig. Här har du som uppgift att alltid finnas nära till hands och att du vet hur du ska gå tillväga för att kunna nå ut till nya eventuella kunder. Det finns flera olika sätt att arbeta inom marknadsföring. Du kan till exempel jobba med strategiska och operativa frågor, men du kan också vara mer kreativ i ditt arbete och vara den som framställer erbjudanden och kampanjer inför event, mässor eller liknande.

Att arbeta som chef överlag kräver att du besitter vissa egenskaper. Här ska du ha ansvar över andra människor och du ska leda med exempel. Det kan därför vara en god idé att först gå en utbildning inom executive mba för ledarskap och strategi. Här nedan kommer du att få läsa mer om vad en marknadschef gör och vad som kommer krävas från dig.

Arbetsuppgifter

Som tidigare nämnt så är det du som marknadschef som kommer att ha hand om all kommunikation som sker på eller utanför företaget. Det kan vara allt från att hantera undersökningar för att se vilket behov som marknaden eller branschen har, men det kan också handla om att du ska se till så att den marknadsplan som företaget har faktiskt kommer att följas. Som marknadschef har du också i uppgift att bestämma vad det är för kanaler som ni ska använda er av. Det kan vara allt från radio till tidningar, affischer och sociala media.

Förutom ovanstående arbetsuppgifter så kan andra tillkomma. Att skriva en pressrelease är inte ovanligt och rapporter till styrelsen sker vanligtvis med jämna mellanrum. Som chef krävs det att du är mycket självgående och att du på eget initiativ kan se till att lämna förslag på förbättringar, åtgärder och förändringar som kan hjälpa företaget att utvecklas framåt.

Fördelar

Om du får möjlighet att arbeta med något du tycker om så är det naturligtvis den största fördelen, oavsett vilket yrke, bransch eller befattning du har eller jobbar inom. Som marknadschef kommer du att få vara kreativ i ditt arbete, men det finns även andra fördelar som är värda att nämna.

  • Att arbeta som marknadschef ger dig möjlighet att vara kreativ
  • Du får aldrig en tråkig stund
  • Du lär dig att samarbeta bättre i grupp
  • Du får ett arbete som är utvecklande och utmanande
  • Det är inspirerande och väldigt roligt

Visst låter det roligt med ett arbete som är så utvecklande och kreativt, men det krävs också en hel del från dig som person för att lyckas som marknadschef. Du måste bland annat ha egenskaper som att vara social, strukturerad, ansvarsfull och kreativ, samt ha ett stort intresse för medier.