Marknadsföring är nödvändigt för företaget

Marknadsföring, eller reklam som det också kallas, är aktiviteter som ett företag eller en annan organisation tar till för att fånga kunders eller användares intresse. Marknadsföring kan ske på olika sätt och genom olika kanaler, men gemensamt är att all marknadsföring är till för att göra ett gott intryck på och skapa en god relation till den potentiella kunden.

Typer av marknadsföring

Marknadsföring förekommer överallt i samhället. Reklamskyltar utomhus, telefonförsäljning, reklam i radio samt TV-reklam räknas alla som marknadsföring. Marknadsföring är även vanligt på internet. I takt med att internet och sociala medier har vuxit i popularitet har fler företag tagit chansen att marknadsföra sig själva i dessa kanaler för att nå ut till fler människor. Marknadsföring online består dels av annonser som ofta är betalda, precis som reklamskyltar utomhus, och dels av så kallad sökmotoroptimering (SEO). Sökmotoroptimering är olika tekniker som syftar till att få företagets hemsida eller annat innehåll online att synas tydligare i sökresultat från sökmotorer såsom Google eller Bing. Detta sker exempelvis genom att bädda in specifika ord som många söker efter, så kallade nyckelord, i webbsidans kod så att den oftare dyker upp i folks sökresultat. Man kan även exempelvis länka till sin hemsida på andra hemsidor eller se till att skriva viktiga nyckelord högt upp på sidan.

Marknadsföringslagar

När man ska marknadsföra en produkt från ett företag finns det vissa regler för hur marknadsföringen får ske. Detta för att den inte ska lura eller vilseleda konsumenter. I Sverige finns inte en enskild lag som gäller för alla produkter. Den viktigaste lagen inom marknadsföring är marknadsföringslagen, som bland annat säger att reklamen måste innehålla väsentlig information för kunden, såsom varans pris, innehåll och användningsområde. Utöver denna finns det flera andra lagar som beskriver hur man får och inte får marknadsföra varor inom olika branscher.