Rekrytera rätt personal med hjälp av marknadsföring

Har det hänt att du någon gång rekryterat personal som inte alls matchar med det som du egentligen var ute efter? Eller har du tänkt att rekrytera inom en snar framtid? Oavsett så är det en fördel att du verkligen får rätt personal till ditt företag. Det kan bli både kostsamt och tidskrävande annars. För att rekrytera så passande och så bra personal som möjligt finns det några tips vad det gäller marknadsföringen i samband med rekryteringen.

Bemanningsföretag

Ett mycket smidigt och enkelt sätt är att anlita ett bemanningsföretag. Blir inte det dyrare, undrar du då kanske? Jo det är det enligt artikeln Rekrytera rätt: Så kan du toppa laget: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRV4WQ/rekrytera-ratt-sa-kan-du-toppa-laget, men med tanke på att chansen att du får rätt personal direkt och att du slipper att sköta marknadsföringen själv när du söker nya kandidater så är det ett vettigt alternativ. Ett bemanningsföretag är också ofta expert på att rekrytera inom de områden de valt att jobba med.

Idag är det lätt att få tag i bemanningsföretag som passar just din bransch, då det finns många olika i Sverige. Det spelar ingen roll om du vill anlita ett bemanningsföretag i Malmö eller ett i Piteå så finns det ofta bemanningsföretag som passar ditt företag.

Analysera och spåra ansökningar

Ett vettigt tips om du tänkt att söka personalen på egen hand genom marknadsföring är att både spåra och analysera varifrån alla ansökande kommer ifrån. Alltså vilka kanaler de sökte genom eller var de hörde talas om att ni fanns. Om du gör detta över tid kommer du lättare att veta var du ska söka dina kandidater direkt, då du vet var det oftast dyker upp god kompetens för ditt företag.

Informationen du får ut av att analysera och spåra sökningar kan vara alltifrån vilken hemsida det ansöktes från till vilken typ av annons som lockade till en ansökan. Du får också veta vilka som söker utifrån dessa parametrar.

Content marketing

Om du bestämt dig för att marknadsföra för rekryteringar själv är det dumt att lämna saker och ting åt slumpen. Håller du med? Precis, så om du inte är väldigt erfaren eller riktigt duktig på att skapa content kan det vara en idé att ta hjälp av någon som kan det. Du vill ju trots allt visa upp rätt bild av ditt företag och därför kan det vara klokt att anlita ett proffs.

Om du vill skapa bra content, vilket är viktigare än många tror, så kan det handla om alltifrån att lägga upp kvalitetsvideos till att skriva blogginlägg. Det kan då vara vettigt att ge en bild av hur det är att vara anställd hos just er i form av att en av dina nuvarande anställda berättar om företaget, samt om möjligheten att få följa med på en arbetsdag hos er.