Bland konsultföretag och andra företag som säljer tjänster av något slag är det populärt att marknadsföra sig med hjälp av seminarier. Genom att bjuda in era befintliga kunder och de ni vill ha som kunder till ett seminarium där ni går igenom ett case eller bjuder på kunskap på något annat sätt så framställer ni er själva som kompetenta. Det gäller givetvis att ni ser till att ha ett ämne som är säljande, aktuellt och som någon av er behärskar bra för att ni ska kunna plocka in nya affärer med hjälp av den här typen av marknadsföring. Om det seminarium ni anordnar har många gäster kan det vara en bra idé att hyra konferenslokaler i Stockholm, annars kan ni med fördel hålla det på ert egna kontor.
Några praktiska saker kring att arrangera ett lyckat seminarium:
1. Planera och skicka ut inbjudan i god tid. En bra tumregel är att skicka ut inbjudan ungefär tre veckor innan seminariet. De vise tvistar om vilken veckodag det är bäst att skicka ut en inbjudan, men generellt verkar måndagar vara bäst och fredag eftermiddag sämst.
2. Få seminariet att se fullt ut. Ha aldrig fler stolar än antalet anmälda deltagare. Det här är en konsekvens av den så kallade bandwagoneffekten – om ditt seminarium upplevs som fullt kommer de som är där känna att de tog rätt beslut. Om varannan stol är tom så kommer det framstå som att era event inte är populära.
3. Avsätt tid till mingel. Du vill inte bara prata till dina kunder, du vill också prata med dem. Planera vilka av de anmälda ni ska prioritera att prata med. Se också till att ha tillräckligt många anställda på plats för att ni ska hinna täcka alla prospektiva kunder.