Marknadsföring handlar om att få potentiella kunder att känna eller tänka på ett visst sätt om ett företag, en produkt eller en tjänst. När marknadsföringens budskap kommunicerats på ett effektivt sätt är det nästan som en form av magi. För det finns väl ändå någonting magiskt i att ha lyckats få en annan människa att känna på exakt det sätt du avsåg? Du kan ju då överföra en känsla till en människa. Det är förvisso en konst som förmodligen inte går att lära ut, men det finns ändå några grundläggande knep som kan föra dig lite närmre slutmålet. I det här inlägget ska vi därför titta på några kommunikationsknep.
Att bli bra på kommunikation inom marknadsföring handlar till stora delar om erfarenhet, och att ha ett gott sinne för att förstå hur andra människor tänker. En genväg till att få bättre grepp om hur människor tänker är att genomföra en marknadsundersökning. Questback är ett svenskt företag som gjort det till en konstform att leverera insikter som direkt går att applicera på er marknadsföring. De utför både kvantitativa och kvalitativa undersökningar, dessutom är de snabba. De kan sätta igång en gedigen marknadsundersökning under loppet av några timmar vilket ger ditt företag möjligheten att vara flexibelt i förhållande till er målgrupp. Hör av dig till Questback för att få tillgång till nya insikter genom marknadsundersökningar.
Lyssna aktivt
Ja, det första rådet går inte ut på att du ska kommunicera någonting utan på att du ska bli bättre på att lyssna. Det gäller oavsett om du kommunicerar direkt till någon annan person, eller om du marknadsför en vara eller tjänst. ’Känn din kund’ skulle man kunna säga, och för att lära känna din kund behöver du hålla öronen öppna. Hålla öronen öppna kan du göra på många olika sätt. Lyssna på människor i din närhet om vad de tycker om saker och ting, eller, som jag nämnde tidigare, genom effektivt utförda marknadsundersökningar.
Använd färre ord
Vad det än är för typ av budskap du vill föra fram bör du göra det med så få ord som möjligt. Kanske sitter du med en text framför dig som du känner att du redan skalat av så mycket du kan. Fundera mera! Kan du ersätta några ord med ett uttryck? Har du valt rätt ord? Synonymer har visserligen liknande innebörder med varandra, men de kan ändå föda olika associationer hos mottagaren.
Gör din research
Det må verka väl så grundläggande, men det är lätt att underskatta betydelsen av att du faktiskt vet vad du talar om. Det är särskilt viktigt om det är så att ditt budskap riktas mot en kunnig målgrupp. Exempelvis om du säljer produkter eller tjänster till företag.