Att marknadsföra sitt företag på ett så effektivt sätt som möjligt kan verka som en omöjlig uppgift när alla försöker med det på samma gång. Men en lyckad marknadsföring är en av det viktigaste sakerna som ett företag kan göra för att bli framgångsrikt.
För att driva ett företag framåt behövs det en närvaro av företaget på olika nivåer av sociala sfärer och att företaget håller sig aktivt inom dessa. Att dra nytta av sociala medier är en marknadsföringsstrategi som inte går av för hackor. Att visa sin närvaro på till exempel Twitter eller Instagram kan vara skillnaden mellan framgång och konkurs. Genom att lägga ut intressanta inlägg kan ett företag fånga potentiella kunder eller klienters uppmärksamhet. På Instagram eller andra sociala medier baserade i det visuella rekommenderas det att lägga ut något som märks. Det kan vara en bild med slående färger eller en genomgående estetik. Att hålla koll på trender och följa med i dessa är dessutom viktigt i sociala medier. Är till exempel glitter populärt under en period kan det vara framgångsrikt att ha glitter med i bilden som läggs ut. Dock krävs det lyhördhet, skulle en trend följas efter att trenden har dött ut riskeras det att bli negativ uppmärksamhet som drabbar företaget. Dessutom är det viktigt att endast göra sig synlig på relevanta sociala medier, det är bortkastad tid att lägga ut ett upplägg på sociala medier som inte används av den demografin som företaget försöker marknadsföra sig till. Till exempel är det mer framgångsrikt att marknadsföra ett spel som riktar sig mot unga på Snapchat än på Facebook, eftersom yngre användare i större utsträckning använder sig av Snapchat.
Ett annat sätt att marknadsföra sitt företag på, som fortfarande uppskattas av många, är att nå ut till potentiella klienter eller kunder på en individnivå. Det bästa sättet att göra detta på är genom att ha en kompetent interim försäljningschef som antingen själv når ut eller kan delegera sådana uppgifter till andra medarbetare på företaget. Det kan handla om att maila kunder, prata med människor i omgivningen eller att ge ut visitkort. Beroende på vad det är som företaget försöker sälja kan strategierna se olika ut. Till exempel om ett företag säljer vanligt A4-papper skulle det kunna vara en bra idé att besöka olika föreläsningar där ett flertal skolor och andra företag som är i behov av papper håller hus. Eller om ett företag säljer översättningstjänster skulle företaget kunna hålla språkevent där människor från olika kulturer kan mötas för att lära varandra om deras egna språk. Att vara kreativ i processen av att marknadsföra är en god förutsättning till att lyckas som företag, oavsett om företaget är stort eller litet. Allt handlar om att vara synlig i det allmänna ögat, oavsett om det är på en lokal eller en global nivå, och att visa den bästa möjliga sidan av företaget utåt.