Som företagare kan det finnas många utgifter man måste kunna hantera och en sådan utgift är marknadsföringen. Men hur ska man lägga upp sin ekonomi när det kommer till just marknadsföringen? Vad är en bra strategi för att lägga tillräckligt mycket pengar på att synas och höras?
Marknadsföring – ett nödvändigt ont
Alla företag har en sak gemensamt, nämligen att marknadsföring är en av grundpelarna för att få företaget att utvecklas. Det finns mängder av sätt att marknadsföra sig på, men frågan är vilket sätt som egentligen är bäst lämpat för just ditt företag och hur mycket pengar som ska läggas på det.
Först och främst bör det poängteras att det är nödvändigt att göra upp en budget för marknadsföring. Alltså att man prioriterar den och sätter upp en ekonomisk plan för den. Annars finns det stor risk att pengarna rinner iväg på andra saker förutom marknadsföring.
Beroende på hur stort eller litet ditt företag är och vilka ambitioner du har med företaget, kan du anpassa utgifterna för marknadsföringen därefter. En grundregel att gå efter, oavsett vilket företag du har eller vilka ambitioner, kan vara att varje månad budgetera för att 10 % av din inkomst inom företaget ska gå till marknadsföring.
Gör marknadsföringen passiv
Oavsett hur du väljer att marknadsföra företaget på är det fördelaktigt att göra marknadsföringen passiv. Alltså att marknadsföringen kan sköta sig själv utan att du behöver lägga dig i. Besök www.rule.se för att läsa mer om en form av marknadsföring som kanske kan fungera för dig. Det är ju trots allt företaget du ska lägga ditt fokus och din energi på i första hand och inte på marknadsföring. Gör därför marknadsföringen automatiserad i största möjliga mån, oavsett vilken metod du använder dig av.
Kostnad för marknadsföring
Som nämnts tidigare finns det massor av sätt att marknadsföra sig på och därmed finns det stora prisskillnader beroende på vilken metod man väljer. Man kan kort och gott säga att man får det man betalar för, eftersom de mest effektiva sätten är de som också kostar mest. Att få reklamtid i radio och tv tillhör de dyraste, men är de mest effektiva alternativen. Dock kan det komma att ändras med tiden, eftersom många inte ser på tv eller lyssnar på radio lika mycket som förr. Att istället få reklamtid på exempelvis Spotify eller Youtube kan vara det som ger bäst resultat i framtiden.